torsdag 22. mai 2014

Styrketrening hjemme - dette kan du gjøre (uten vekter)

Øvelser for å trene styrke hjemme

Jeg er personlig en som har vært "av og på" når det kommer til hvorvidt jeg gidder å være medlem av et treningsstudio eller ei, og grunnen er at jeg føler at jeg ofte får like mye utbytte av å ikke være det når det kommer til styrketrening.

Det finnes utrolig mange øvelser man kan gjøre hjemme som vil øke muskelmassen betraktelig (og da kan du heller bruke pengene på proteinpulver eller liknende).

Nå har det seg slik at jeg kjøpte et vektsett hos G-Sport for 299,- , men det er også mulig å trene uten å ha vekter.

Her er et par øvelser som er enkle å gjøre og som vil bedre kroppen din utseendemessig gjennom økt muskelatur.

1. Planken

Den velkjente "planken" går ut på at man styrker stabiliseringsmusklene i ryggen samt får mer markante magemuskler. Dette er en øvelse jeg selv tar så og si hver eneste dag for å opprettholde den gode korsryggen.

Det finnes knapt mer effektiv øvelse.


2. Sit-ups.


Det er ganske anerkjent at sit-ups styrker magemuskelaturen, men det finnes såpass mange forskjellige måter å gjøre en sit-up på at du kanskje vil bli overrasket. Jeg vil absolutt anbefale å ta noen "skrå" sit-ups for å øke muskelvolumet på høyre og venstre side av magen dersom man skal få frem magemusklene så godt som overhodet mulig.



I denne filmen kan du se forskjellige typer sit-ups og bli inspirert til hvordan du kan gjøre et par av dem hjemme.




3. Knebøy.


Ta på deg en ryggsekk, finn frem en video av riktig knebøyteknikk og sett i gang. Dette er den eneste øvelsen jeg gjør hjemme som trener bein, men til gjengjeld er dette en øvelse som påvirker korsrygg, mage, fremre og bakre lår samt til en viss grad leggmuskelaturen.

Med andre ord en perfekt allrounder-øvelse for deg som vil ta hele kroppen.


4. Push-ups


Det finnes mange måter å gjøre push-ups på. Den enkleste metoden kjenner vi alle til hvor man trener på en helt flat bakke og er en grei øvelse for styrketrening hjemme, men for å få litt variasjon kan man enten:

1) Sette beina opp på sengen og la hendene ligge på gulvet slik at man ligger skrått nedover. Dette gir økt motstand.
2) Stå oppreist og hvile hendene inn mot en vegg eller vinduskarm mens man dytter seg opp og ned. Dette gir nedsatt motstand.


5. Triceps-øvelse.


Skal du ta en ren triceps-øvelse ut over push-ups, så er også sengen eller sofaen til god anvendelse.

La hendene ligge på sofaen, sett beina på bakken og dytt deg opp og ned.

Du kan se hvordan øvelsen utføres ca 1.40 ut i denne videoen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar