tirsdag 3. mars 2015

Spiser for mye - hvordan senke matlysten?

Spørsmål:

Hei hei.

Dette er et nokså rart spørsmål, men jeg prøver uansett.

Først av alt: jeg sliter med overvikt.
Har en aktiv jobb som innebærer 7 timer med hurtig gåing heledagen.
Og trener også mye svømming og sykling, og litt jogging.
Allikevel ligger jeg stødig på 105-106 kg

Problemet er så enkelt som at jeg spiser alt for mye! Sikkert dobbelt eller trippelt av hva som er anbefalt av helsedirektoratet (har ikke engang turt å sjekke). Men jeg er en matmoms og elsker mat. Maten jeg spiser er ofte sunn, selv om jeg flere ganger i måneden skeier ut med fast food.

Hvordan senker man matlysten ? Eller rett og slett spiser mindre... Har dere noen teknikk på dette?  

Jeg er også en person som ikke klarer legge meg på tom mage uten at jeg blir liggende våken.

Svar:


Forsøkt deg med tyggis/pastiller/sunn snacks?
Ha frukt/grønnsaker tilgjengelig. Epler, gulerøtter osv.

Et kanskje ikke fullt så bra tips er å begynne med snus. Selv hender det ofte at jeg tar meg en pris snus i stedet for å spise om jeg er sulten og ikke har mulighet til å spise (gjerne grunnet jobb f.eks.).

En annen ting er eventuelt å opparbeide deg en rutine på det. Nå er kroppen din vant til å få mat hver gang den roper om det. Må sikkert ta deg en periode hvor du "piner" deg selv litt, ved å gå over til faste måltider.

Frokost klokken åtte.
Lunch klokken tolv.
Middag klokken fire.
Kveldsmat klokken ni.

Eller noe i den duren. Sjekk gjerne diverse trenings/kostholdsforum for tips til HVA du bør spise. Handler egentlig bare å få kropp og hode til å bli vant til rutinene..

Kutt ned på karbohydratene og spis mer proteiner. Proteiner gir større metthetsfølelse.
I tillegg kan du jo skaffe deg et kaloritelleprogram på mobilen eller noe. Så kan du gradvis trappe ned til anbefalt daglig inntak. Skal du gå ned i vekt må du ligge i kcal-underskudd. Finn ut hva daglig anbefalt inntak for deg er og gå frem deretter. Enten mindre mat eller trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar